בשנים האחרונות, עם התקדמות המהפכה הטכנולוגית וההפצה הנרחבת של טלפונים סלולאריים מדורות מתקדמים, עלתה משמעותית תופעת היסח הדעת בעת נהיגה. ממחקרים עולה ששליחת הודעות sms וקבלתן מעלות את הסיכוי להיות מעורבים בתאונות דרכים ופוגעים בביצועי הנהיגה: הן מאריכות את זמן התגובה, מפחיתות את היכולת לגלות ולזהות אובייקטים בזמן (אף שמקור ההסחה קולי), מגדילות את מספר הסטיות מנתיב הנסיעה ופוגעות ביכולת לשמור מרחק מכלי רכב אחרים. מה אומר החוק?
החוק קובע: "בעת שהרכב בתנועה, הנוהג ברכב –
- לא יאחז בטלפון קבוע או נייד, ולא ישתמש בהם ברכב אלא באמצעות דיבורית;
- לא ישלח או יקרא מסרון (sms)".
- העונש על קריאת מסרוני sms ושליחתם עומד על 1,000 ₪ קנס ו- 4 נקודות. מספרים ונתונים
נהגים משתמשים בטלפון הסלולארי בין 6.7% ל-8.3% מהזמן שהרכב פעיל, נוסע או עומד (מחקרי נהיגה טבעית). נהג השולח או מקבל מסרון בזמן נהיגה מסיר את עיניו מהכביש לבין 4 עד 6 שניות בממוצע. במהירות של 100 קמ"ש זמן זה שווה ערך לנסיעה לאורך מגרש כדורגל (עד מגרש וחצי) בעיניים עצומות. גודל הסיכון להתרחשות תאונה בעת קריאת מסרונים ושליחתם בעת נהיגה נע בין פי 2 בקרב נהגים רגילים, לפי 4 בקרב נהגים חדשים וצעירים. כללי בטיחות:
1.לא מסמסים בזמן הנהיגה – כשאתה מסמס בנהיגה, אתה מסכן לא רק את עצמך אלא גם את מי שסביבך בכביש.
2.מסמסים רק כשמגיעים – קוראים ושולחים הודעות sms רק בגמר הנסיעה.
3.מסמס תורן – נותנים ליושב לצידנו לסמס עבורנו.
4.חוסמים אסמסים – מורידים אפליקציה מנטרלת (שפועלת רק בזמן נהיגה).
מילים יכולות להרוג – אם נוהגים לא מסמסים