הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה נתונים לסיכום שנת 2014: מתברר כי כמות ההרוגים עלתה ב-5% בהשוואה לשנת 2013 (318 הרוגים – לא סופי), אך עיקר הבעיה נוגעת להולכי הרגל… לכולנו. מה קורה לנו? מדוע אנחנו מובילים את העולם באחוז גבוה של 39% הרוגים הולכי רגל (125 הרוגים, לא סופי) מכלל ההרוגים בתאונות דרכים, בהשוואה לארצות הברית (12%) או מדינות אירופה (עד 15%)?
כל נהג העובר עם רכבו על פסי רכבת משתדל לנסוע מהר ולא להתעכב, העיקר – לא להיות על הפסים. כל נהג שיוצא מביתו ועולה על המדרכה ליד ביתו כדי להשתלב בתנועה על הכביש, נזהר מאד, ואכן אין פגיעה בהולכי הרגל על המדרכה מפני שהנהג יודע שהמדרכה שייכת להולכי הרגל ולא לכלי הרכב. רק הולך הרגל שעולה על הכביש בטוח ש"הכביש שייך לו", והבעיה היא של הנהגים, ולא שלו.
אני מבקש לפנות בעיקר להולכי הרגל. אנא הקפידו על התנהגות נכונה בשעה שאתם מתכננים לחצות כביש או נמצאים עליו (הכללים בהמשך נוספים לכל הכללים שכתבנו בעלונים הקודמים):
- להכניס היטב היטב לראש: הכביש שייך למכוניות ולא להולכי רגל. כאשר אנו נמצאים על הכביש, אנחנו לא נמצאים בטריטוריה שלנו, אנו נמצאים במקום מסוכן. להקפיד מאד לא להיות על הכביש בלי סיבה טובה.
- מעבר חציה הוא מקום נכון לחציית הכביש, אך חייבים לזכור ולדעת כי מעבר חציה אינו משנה את המפלסים בכביש, ועד שנבדוק כי הרכב שעצר לנו לא מסכן אותנו ואין רכב שעלול לעקוף אותו – אנחנו לא נחצה את הכביש.
- לזכור כי 27% מהנפגעים על הכביש (הרוגים ופצועים), נפגעים על מעבר חציה.
- רמזור ירוק להולכי רגל אינו נותן הוראה לחצות את הכביש. הוא מטיל עלינו אחריות לבדוק האם אכן הכביש פנוי ואין סכנה לחצותו.
- בכל מקרה של ספק, החמירו עם עצמכם. כשנהג הנוסע במהירות או רוכב אופנוע מתקרב אליכם, אל תנסו לחצות את הכביש ולסמוך עליו שיעצור. המתינו עד שיחלפו על פניכם, ורק אז חצו.
פנייה מיוחדת לנהגים:
- במקום שיש סיכוי שיימצאו הולכי רגל, סעו במהירות מתונה שתאפשר לכם להגיב בזמן לכל התנהגות של הולך הרגל.
- אסור לעקוף רכב שעצר במעבר חצייה. חייבים להניח כי הרכב עצר להולכי רגל, גם אם אינך רואה אותם.
- המוטו של זכות קדימה קובע: זכות קדימה להולכי הרגל. נהג בהתאם.
- זכור! בכל פגיעה בהולך רגל נפגעים עוד אנשים, וביניהם אתה ומשפחתך.
זכרו: את הכביש חוצים בערנות עם כל החושים